Przepisy dotyczące napojów i narkotyków
Przepisy dotyczące spożywania napojów alkoholowych, środków odurzających i zażywania lekarstw w pracy
Artykuł 3 – Badanie stanu trzeźwości Pracownika
Przepisy dotyczące spożywania napojów alkoholowych, środków odurzających oraz zażywania lekarstw stanowią część polityki bezpieczeństwa pracy Pracodawcy ukierunkowanej na zwalczanie i zapobieganie powstawaniu problemów związanych z nadużywaniem alkoholu i środków odurzających w pracy. Problemy w rozumieniu poprzedniego zdania stwarzają zagrożenie w miejscu pracy, powodują trwały uszczerbek na zdrowiu jak również mają wpływ na ogólne samopoczucie pracowników. Stwierdzono zależność pomiędzy stratami w produkcji i obniżeniem poziomu jakości a uzależnieniem pracowników od szeroko pojętych środków odurzających. Spożywanie używek w rozumieniu niniejszego artykułu prowadzi również do pogorszenia wizerunku Pracodawcy pośrednio powodując szkody.
Z uwagi na poważne następstwa spożywania napojów alkoholowych i środków odurzających Pracodawca stosuje politykę “zero tolerancji” w tym zakresie. W związku z tym obowiązują następujące ustalenia/zasady, których Pracodawca będzie zawsze rygorystycznie przestrzegał.
1. Pracownika obowiązuje bezwzględny zakaz spożywania napojów alkoholowych podczas wykonywania pracy tymczasowej.
2. Pracownika obowiązuje bezwzględny zakaz wykonywania pracy tymczasowej pod wpływem alkoholu. Pracownik powinien mieć świadomość, że alkohol jest bardzo wolno wydalany z organizmu (ok. 10 gr alkoholu = standardowy kieliszek – wydalany jest przez ok. 1,5 godziny). Pracownik powinien mieć tego świadomość, a co za tym idzie zachować umiar przy spożywaniu napojów alkoholowych przed przystąpieniem do pracy, tak aby mógł pojawić się w pracy w stanie trzeźwym.
3. Pracownika obowiązuje bezwzględny zakaz wnoszenia na teren miejsca wykonywania pracy tymczasowej używek alkoholowych, handlowania nimi oraz częstowania osób trzecich.
1. Pracownika obowiązuje całkowity zakaz używania środków odurzających (twardych oraz/ lub miękkich narkotyków) podczas wykonywania pracy tymczasowej.
2. Pracownika obowiązuje całkowity zakaz wykonywania pracy tymczasowej pod wpływem środków odurzających (twardych oraz/ lub miękkich narkotyków). W tym zakresie obowiązuje podobne ostrzeżenie jak w ustępie 2 artykułu 1: Pracownik powinien mieć świadomość powolnego wydalania przez organizm środków odurzających.
3. Pracownikowi zakazuje się wnoszenia na teren miejsca wykonywania pracy tymczasowej środków odurzających (twardych i/ lub miękkich narkotyków), handlowania nimi oraz częstowania osób trzecich.
Artykuł 3 – Badanie stanu trzeźwości Pracownika
1. Pracownik wyraża niniejszym zgodę na przeprowadzenie (zapowiedziane i/lub niezapowiedziane) badania stanu jego trzeźwości w czasie lub przed rozpoczęciem pracy tymczasowej, stwierdzającego stan spożycia alkoholu lub środków odurzających. Kontrolę trzeźwości Pracownika przeprowadza się na podstawie badania wydychanego powietrza, badania moczu oraz/ lub krwi. Badanie poziomu używek w wydychanym powietrzu za pomocą alkomatu ma prawo przeprowadzić Pracodawca względnie wyznaczony przez niego pracownik, badanie moczu oraz/ lub krwi przeprowadza wyłącznie wykwalifikowany personel.
2. Pracownik ma prawo w pierwszej kolejności poznać wynik testu. Pracodawca zachowuje prawo uzyskania informacji o stanie trzeźwości swojego Pracownika. Pracownik zachowuje prawo do wykonania własnych testów.
1. Zażywanie lekarstw oznaczonych jako leki ograniczające percepcję (a tym samym mogące mieć istotny wpływ na szybkość reakcji Pracownika) podlega bezwzględnemu zgłoszeniu do przełożonego lub jego zastępcy.
2. Wykonywanie przez Pracownika czynności wymagających szczególnej koncentracji może skutkować skierowaniem go przez Pracodawcę do wykonywania na czas przyjmowania lekarstw do innej pracy. W razie wątpliwości Pracodawca zasięga porady u pracowników Inspekcji Pracy. Pracownik jest zobowiązany do podjęcia pracy dostosowanej do jego czasowego stanu.
1. Naruszenie przez Pracownika jednego lub kilku postanowień niniejszego regulaminu skutkuje prawem Pracodawcy do zastosowania środków dyscyplinarnych. Szczegółowe informacje dotyczące środków dyscyplinarnych zawiera zbiorowy układ pracy dla pracowników tymczasowych ABU-CAO.